INFORMACJA DOTYCZĄCA DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH W OKRESIE VIII - XII.2009 r.
REALIZACJA PROJEKTU „RÓWNI I ZINTEGROWANI”
sierpień – grudzień 2009r.
sierpień – grudzień 2009r.
I. Czas trwania projektu – 01.08.2009r. – 30.06.2011r.
II. Wartość całkowita projektu – 830.833,20 zł
818.870,70 zł – dofinansowanie
12.462,50 zł – wkład własny gminy Orzesze
III. Wydatki w okresie 01.08.2009 – 31.12.2009 – 220.484,28 złIV. Aktywności w poszczególnych obszarach zadań projektowych:
a) AKCJA INFORMACYJNA, PROMOCYJNA I REKRUTACYJNA
Projekt rozpoczęto 01.08.2009r. W celu promocji projektu zakupiono usługę drukarską, która obejmowała: zakup folderów, plakatów, rollbanerów, tablic wewnętrznych i zewnętrznych oraz druk ankiet zgłoszeniowych (na podstawie opracowanego regulaminu uczestnictwa w projekcie). Plakaty i foldery zostały rozpropagowane na terenie gminy Orzesze. Rollbanery ustawiono we wszystkich przedszkolach, podobnie tablice wewnętrzne i zewnętrzne. Dodatkowo tablice wywieszono na budynku i wewnątrz siedziby realizatora projektu - Miejskiego Zespołu Oświaty, gdzie znajduje się Biuro Projektu. W siedzibie projektodawcy, w Urzędzie Miasta ustawiono ogólnodostępną informację o realizowanym projekcie.
Zlecono opracowanie identyfikacji wizualnej projektu (logo) oraz utworzenie strony internetowej projektu www.riz.orzesze.pl wraz z portalem rodzinnym. Hiperłącza do strony projektu znajdują się na stronie internetowej projektodawcy – Urzędu Miasta Orzesze oraz realizatora Projektu – Miejskiego Zespołu Oświaty.
W celu zainaugurowania działań projektowych zorganizowano Dzień Otwarty o charakterze spotkania informacyjno – promocyjno – rekrutacyjnego, na którym można było złożyć dokumenty kwalifikacyjne do projektu. W Dniu Otwartym uczestniczyło ponad 250 osób, w tym zaproszeni goście, rodzice wraz z przedszkolakami. Dorosłym uczestnikom spotkania wręczono materiały promocyjne, a dzieciom ologowane gadżety oraz wszystkich zaproszono na poczęstunek.
Zorganizowano posiedzenie Komisji Rekrutacyjnej, na której zakwalifikowano dzieci wraz z rodzicami do projektu i utworzono listę rezerwową. Z rodzicami podpisano umowy uczestnictwa w projekcie.
Od 01.09.2009r. zatrudniono dwóch nauczycieli do prowadzenia portalu z zaangażowanych w projekt przedszkoli.
b) PROGRAM UPOWSZECHNIANIA EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ – ZAJĘCIA Z DZIEĆMI.
W celu realizacji zadania zakupiono program edukacyjny wraz ze scenariuszami zajęć – Klucz do Uczenia się. Program rozdysponowano pomiędzy 5 przedszkoli biorących udział w projekcie. Zakupiono pakiety plastyczne dla 5 przedszkoli w celu urozmaicenia zajęć wydłużających czas pracy przedszkoli oraz do pracy w oddziale integracyjnym. Od 14.09.2009r. zatrudniono nauczycieli do realizacji zajęć; umowy podpisano osobno na zajęcia z Klucza do Uczenia się (w 5 przedszkolach) i na zajęcia wydłużające czas pracy w 4 przedszkolach. Zatrudniono również pomoce nauczyciela.
Ponadto nauczyciele zostali nieodpłatnie przeszkoleni z pracy metodą Klucza do Uczenia się przez licencjonowanego trenera z firmy Transfer Learning, wyłącznego wydawcy w Polsce programu Klucz do Uczenia się.
Przeprowadzono 10 tygodni efektywnych zajęć tj.
a. Klucz do Uczenia się – 10 tygodni x 10h/tydzień x 5 przedszkoli, tj. 500h zajęć
b. Zajęcia wydłużające czas pracy przedszkoli – 10 tygodni x 15h/tydzień x 4 przedszkola, tj. 600h zajęć
Tematyka pracy z Klucza do Uczenia się i zajęć w ramach wydłużenia czasu pracy przedszkoli jest planowana w systemie miesięcznym i monitorowana przez Koordynatora Projektu.
Od 01.09.2009r. zatrudniono na pełny etat psychologa. Godziny pracy psychologa są tak podzielone, aby wszystkie przedszkola miały pełny dostęp do wsparcia psychologicznego. Ponadto psycholog jest do dyspozycji rodziców w każdy wtorek od godziny 12:00 do 17:00.
c) UTWORZENIE I PROWADZENIE ODDZIAŁU INTEGRACYJNEGO W PRZEDSZKOLU.
Utworzono oddział integracyjny w Przedszkolu nr 1 w Orzeszu. Został on wyposażony w nowozakupiony zestaw mebli dziecięcych (m.in. zestaw mebli „pszczółka”, szafka na szuflady, szuflady duże i małe, szafa ubraniowa, spinaker narożny, biblioteczka „Słoń”, leżanka, kompleks kuchenny, suszarka na prace plastyczne, półki na kubki i ręczniki z kubeczkami). Do oddziału zakupiono również pomoce dydaktyczne tj. stół wielofunkcyjny do zajęć, panele sensoryczne – „Dotykam i czuję”, „Słyszę i analizuję, „Widzę i spostrzegam”, trampolina z poręczami, koordonka z poręczami, uchwyty do kordonki długiej, magnetyczny labirynt logopedyczny – „Dmuchnij piłkę”, grafomotoryczna plansza magnetyczna, tabliczki – „Guziczki”, „Deszcz”, „Lustro”, „Pierścienie”.
Do wsparcia psychologicznego i prowadzenia zajęć zakupiono 2 laptopy HP ProBook 4515s. Do wsparcia logopedycznego zakupiono rozszerzoną wersję programu logopedycznego „eduSensus Logopedia” (tj. pakiet 9 programów do diagnozy i terapii logopedycznej: „Badanie mowy” – interaktywny kwestionariusz obrazkowy; „Szereg ciszący” – program do terapii głosek ś, ź, ć, dź; „Szereg syczący” – program do terapii głosek s, z, c, dz; „Szereg szumiący” – program do terapii głosek sz, ż, cz, dż; „Różnicowanie szeregów” – program do utrwalania prawidłowej wymowy głosek dentalizowanych; „Głoska r” – program do terapii rotacyzmu, „Sfonem” – program do diagnozy i terapii słuchu fonemowego; „Echokorektor” – program do terapii zaburzeń tempa mowy; „Mowa bezdźwięczna” – program do terapii dźwięcznych głosek szczelinowych, zwartoszczelinowych i zwartych). Program logopedyczny został zainstalowany na jednym z zakupionych laptopów.
Od 01.09.2009r. zatrudniono do prowadzenia zajęć w 10-cio godzinnym oddziale integracyjnym 2 nauczycieli prowadzących (2 osoby x 1 etat), 2 nauczycieli wspomagających (2 osoby x 1 etat) oraz 2 pomoce nauczyciela (2 osoby x 0,5 etatu).
d) WSPÓŁDZIAŁANIE RODZICÓW WE WSPIERANIU ROZWOJU DZIECKA
W celu aktywnego udziału rodziców w realizowanym projekcie zorganizowano warsztaty pt. „Klucz do sukcesu Twojego dziecka” oparte na metodzie Klucz do Uczenia się. Zakupiono dla nich książki „Pomysły dla rodziców” ze 122 scenariuszami zajęć, wynikającymi bezpośrednio z ww. metody i zobowiązano do pracy z dzieckiem w domu. Uwagi nt. metody i realizacji projektu rodzice mogą wymieniać na portalu rodzinnym, bądź w indywidualnych rozmowach z prowadzącymi zajęcia nauczycielami. Zakupione książki zostały wypożyczone rodzicom biorącym udział w projekcie na czas jego trwania.
e) ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
Realizator projektu – Dyrektor Miejskiego Zespołu Oświaty w Orzeszu wybrał zespół projektowy, składający się z 4 osób. Koordynatorem Projektu została p. Róża Bryłka – dyrektor Przedszkola nr 1, w którym powstał oddział integracyjny. Asystentem Koordynatora Projektu została p. Monika Mucha – referent w Miejskim Zespole Oświaty. Ww. osoby znają doskonale realizowany projekt, gdyż były jego współtwórcami. Do obsługi księgowej w ramach zabudżetowanej kwoty zdecydowano zatrudnić 2 osoby: p. Małgorzatę Markiton – główną księgową Miejskiego Zespołu Oświaty i p. Kornelię Paryła – specjalistę ds. księgowych w Miejskim Zespole Oświaty.
Biuro Projektu jest zlokalizowane w Miejskim Zespole Oświaty w Orzeszu, przy ul. Powstańców 5. Spotkania zespołu projektowego odbywają się cyklicznie, podobnie jak konsultacje z Dyrektorami przedszkoli zaangażowanych w projekt.
f) EWALUACJA PROJEKTU
Zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Miasta Orzesze nr 56/08 z dn. 29.05.2008r. w sprawie stosowania Zasad wydatkowania środków finansowych w Gminie Orzesze dla zamówień (zadań), do których nie stosuje się Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych na podstawie Art. 4 pkt 8 Ustawy przeprowadzono postępowanie dot. wyboru wykonawcy do zadania pn. Wykonanie badania ewaluacyjnego projektu „Równi i zintegrowani”. W wyniku postępowania w dn. 27.08.2009r. podpisano umowę na ww. zadanie z firmą Edu-Valuator Usługi Edukacyjno – Ewaluacyjne, która poprowadzi ewaluację projektu do 30.06.2011r. W okresie wrzesień - grudzień przygotowano zgodnie z harmonogramem raport metodologiczny, w tym analizę dokumentacji dotyczącej zakresu badania (badanie danych zastanych), propozycje metod i technik badawczych (zbierania i analizy danych) oraz przygotowanie narzędzi badawczych, opracowano matryce baz danych z formułami w programie Excel do przetwarzania danych z arkuszy obserwacyjnych i ankiet, zbudowano bazy danych do przetwarzania i analizy wyników badań. Do baz danych wprowadzono wyniki z Arkuszy obserwacyjnych dla 5 przedszkoli oddzielnie dla każdej grupy wiekowej, dokonano wstępnej analizy ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników.